Technik samochodowy na torze
 
Nasze Technikum
Spis treści:

Strona główna
 Zamiast wstępu
 Technikum-tamte lata 
 Czy tylko wycieczki?
 Zjazdy absolwentów 
 Kontakty
 Sami o sobie
 Smuga cienia
 Samochodowe retro
  Księga Gości:
Dopisywanie
Przeglądanie
















































 

Samochodowe ABC czyli krótka historia samochodu


Niewielu ludzi korzystających z samochodu zastanawia się nad tym, kiedy, jak  i przez kogo został on wynaleziony.Samochód nie jest dziełem jednostki, lecz całych pokoleń wynalazców i techników samochodowych.Pierwsze udane próby pojazdów samochodowych miały miejsce w Anglii.Wynalazek znalazł uznanie we Francji i tam powstał pierwszy "przemysł" samochodowy, a narodziny pierwszego samochodu stały się rzeczywistością. Miernikiem jakości samochodów były (i są) międzynarodowe wyścigi samochodowe.Budowano samochody coraz szybsze, tańsze, trwalsze.Sport samochodowy dziś jest potężną dźwignią  przemysłu, jest wykładnikiem  nowoczesności i udoskonalenia pojazdów mechanicznych.



Samochody parowe


samochodowe początki
Ciągnik parowy parowy M. Cugnota
Mikołaj Cugnot miał wykształcenie techniczne i wojskowe.Wpadł na pomysł zastosowania maszyny parowej Papina do napędu wozu i w latach 1769-1770 realizuje swój pomysł.Ogień pod kotłem rozpalano na drodze. Po wytworzeniu pary pojazd mógł przejechać drogę 1 km z prędkością  do 5 km/h.Pojazd zderzył się ze ścianą i  uległ zniszczeniu.Była to pierwsza w historii katastrofa samochodowa.
samochodowe początki
Pojazd parowy Williama Mordocka
Minęło 15 lat.James Watt udoskonalił maszynę parową Papina a William Mordock zbudował i wypróbował w 1784 roku trzykołowy model pojazdu. Obecnie znajduje się on w Muzeum Brytyjskim.

 

Samochody benzynowe


samochodowe początki pojazdów benzynowych
Samochód benzynowy S. Marcusa
W 1875 roku Siegfried Marcus zademonstrował samochód napędzany jednocylindrowym silnikiem benzynowym z napędem na tylne koła za pomocą sprzęgła ciernego i przekładni linowej.Samochód miał drewnianą ramę, cztery drewniane koła na żelaznych obręczach i kierowany był jak wozy konne, przez skręcanie przedniej osi.Obecnie znajduje się w muzeum techniki w Wiedniu. 
Samochód Johna Clega
W 1884 roku Amerykanin Clegg zademonstrował w Memphis samochód benzynowy z silnikiem Otto. Przejechał na nim 800 km bez żadnego wypadku. 
Małolitrażowy samochód angielski
Przestawiony na ilustracji obok samochód jest podobny typem do samochodu FIAT 600. Należy do wozów popularnych. Zużywa 7 l benzyny/100 km, a silnik ma moc 38 KM.

IFA produkcji NRD
Samochód rozwija prędkość 120 km/h, spala 9 litrów paliwa na 100 km, moc silnika 28 KM.

P 70 Trabant produkcji NRD
Cechą charakterystyczną tego wozu jest nadwozie wykonane całkowicie z mas plastycznych. Silnik dwusuwowy 600 cm sześciennych, moc 22 KM przy 3500 obr/min. Maksymalna prędkość 90 km/h, zużycie paliwa  7l/100 km. Po zjednoczeniu Niemiec można go było znaleźć w przydrożnych laskach przy trasach wiodących z Niemiec. 
Z krajowego podwórka: Syrena 100
Syrena 100. Początkowo wykonywano je ręcznie- jak rolls-royce'y 
Laminatowa syrena z 1968 roku.
Maj 1960 r. Byłem wtedy w 4 klasie Technikum. Pojawiła się syrena sport - najpiękniejsze auto zza żelaznej kurtyny - oceniano na Zachodzie
Pierwszy hatchback na świecie. To syrena 110 z 1964 roku. Renault 16 pojawił się w tym samym czasie. Ktory model wygrał? ... No tak.